Knowledge CentreTechnical Resources SearchConference PapersCONNECTIONS – DESIGNING SAFE AND EFFICIENT BIKE-PATH CONNECTIONS /CONNEXIONS – AMÉNAGEMENT DE CROISEMENTS DE VOIES CYCLABLES SÉCURITAIRES ET PERFORMANTS

CONNECTIONS – DESIGNING SAFE AND EFFICIENT BIKE-PATH CONNECTIONS /CONNEXIONS – AMÉNAGEMENT DE CROISEMENTS DE VOIES CYCLABLES SÉCURITAIRES ET PERFORMANTS

Abstract

Cycling becomes more and more popular in urban centers, not least because the mileage of bike paths increases steadily. As bike paths multiply, so do connections of these facilities. More often than not, these connections fall into intersections with existing motorways, creating very complex situations. Most designs and best practices try to create a place for the cyclist as he crosses the intersections and try to avoid conflicts between cyclists and motorists. However, very little focus is on how the cyclist moves through the intersection, and how to allow for the movements of different types of cyclists. This is especially true in cases where multiple bike paths cross. This leads to designs that are perceived as less than optimal by cyclists, and that may create frustrating situations for all users. Designing a safe and efficient connection of a bike path through an intersection is a daunting task. Even more so since bike paths can have, unlike roadways, very different configurations: we may find bike lanes, cycle tracks, separated bike facilities and even more. They all need different types of connections to make the design work well. Multiple types of bike facilities exist. Connections between these bike paths are the most important design step, when striving to provide safe and efficient bike paths. In order to correctly apply and adopt existing design guidelines and best practices, cyclists’ needs and movements need to be analysed and understood. Some connections are easier to analyse than others, that create more complex patterns and that may show different patterns depending on the cyclists crossing the connection. Designing safe and efficient bike facilities is not easy. However, very good guidance is available in the form of numerous guide-lines. These documentations allow for an easy access to best practices and allow for an easy design process in most cases. The most difficult task, however, is the design of connecting bike paths: it is not enough to design an intersection that allows for safe passage and cohabitation of motorists and cyclists. It is equally important to understand cyclists’ needs by analysing their movements throughout the connection. Once this analysis is done, it is paramount providing safe paths, waiting areas and efficient passing zones, adapted to the level of expertise of potential users. 
Le vélo connaît une popularité de plus en plus grande dans les centres urbains. L’expansion régulière du réseau de voies cyclables contribue de façon importante à cette hausse de popularité. Il s’ensuit que les connexions entre les pistes se multiplient également au même rythme, certaines d’entre elles croisant souvent des routes existantes, ce qui crée ainsi des problématiques complexes. Lors de l’aménagement d’une voie cyclable, la plupart des designs et des meilleures pratiques prévoient un corridor pour le cycliste lors de sa traversée, permettant d’éviter les conflits entre cyclistes et automobilistes. Peu d’attention est toutefois portée sur la façon dont le cycliste se déplace dans l’intersection et sur les manoeuvres pouvant être faites par les différents types de cyclistes. Il en résulte des designs considérés comme peu performants par les cyclistes, et pouvant engendrer des situations frustrantes pour tous les usagers. La conception d’une connexion de pistes cyclables sécuritaire et performante est une opération difficile et complexe, d’autant plus que les pistes présentent une configuration pouvant varier l’une de l’autre, à la différence des routes: piste cyclable, bande cyclable, piste en site propre, etc. Pour être fonctionnelle et performante, le design de chaque connexion variera donc en fonction des caractéristiques des pistes. La connexion constitue l’étape la plus importante lors de la conception de pistes cyclables axées sur la sécurité et la performance. Les besoins et les mouvements des cyclistes doivent alors être analysés et compris avant d’appliquer les directives et les meilleures pratiques de conception. Certaines connexions sont faciles à analyser; d’autres gèrent des modèles de mouvements complexes, dépendamment du type de cycliste traversant la connexion. Concevoir une piste cyclable sécuritaire et performante n’est pas chose facile. Il existe toutefois de très bons guides de conception et une bonne documentation sur les meilleures pratiques, permettant d’accéder facilement aux meilleures pratiques et à la méthode de conception à utiliser pour la majorité des cas. Cependant, en cas de conception de connexion de pistes cyclables, il ne suffit pas de concevoir une intersection prévoyant une traversée en toute sécurité des usagers et une cohabitation harmonieuse entre automobilistes et cyclistes. Il est tout aussi important d’analyser les mouvements des cyclistes dans la zone de la connexion afin de comprendre leurs besoins, pour aménager des voies cyclables sécuritaires et performantes, et des zones d’attente et de dépassement adaptées au niveau d’expertise des usagers.

Conference Paper Details

Session title:
INNOVATIVE ACTIVE TRANSPORTATION FACILITIES AND PROJECTS / INSTALLATIONS ET PROJETS NOVATEURS DE TRANSPORT ACTIF
Author(s):
Stephan Kellner
Year:
2012