Knowledge CentreTechnical Resources SearchConference PapersREDEVELOPMENT OF THE METROPOLITAN EXPRESSWAY IN MONTREAL: EFFICIENT TRANSPORTATION PLANNING IN A DENSE AND COMPACT URBAN ENVIRONMENT / RÉAMÉNAGEMENT DE L’AUTOROUTE MÉTROPOLITAINE À MONTRÉAL : UNE PLANIFICATION EFFICACE POUR UN MILIEU DENSE ET COMPACT

REDEVELOPMENT OF THE METROPOLITAN EXPRESSWAY IN MONTREAL: EFFICIENT TRANSPORTATION PLANNING IN A DENSE AND COMPACT URBAN ENVIRONMENT / RÉAMÉNAGEMENT DE L’AUTOROUTE MÉTROPOLITAINE À MONTRÉAL : UNE PLANIFICATION EFFICACE POUR UN MILIEU DENSE ET COMPACT

Abstract

The Metropolitan Expressway in Montreal was designed for much lower traffic volumes than those of today. This important link needs to be rehabilitated to respond to pressing current and future needs. This rehabilitation is especially needed between the Côte‐de‐Liesse Expressway to the des Laurentides (Laurentian) Expressway. The rehabilitation or reconstruction of a number of structures comes as an opportunity to examine potential improvements to this important roadway link. One segment of the Metropolitan Expressway, the busiest freeway in Québec, carries the load of two separate freeways (the A‐15 and the A‐40) since the A‐15 (north‐south) has two branches (Laurentian and Décarie Expressways) that are linked together by the Metropolitan (east‐west). This situation creates considerable weaving patterns between east‐west and north‐south traffic that cause congestion and raise safety concerns. One of the major challenges to any rehabilitation is the important traffic volume, which remain high throughout the day. A VISSIM model was used to modelize this critical freeway link because of its complex geometry and its numerous interconnections with the local road network. Creating a model that accurately reflects existing traffic conditions in this extensive study area is a major challenge since the road network is oversaturated and heavily congested. Traffic analysis had to be pushed beyond a simple analysis of traffic volumes. Origin‐destination surveys of vehicles were done to properly simulate and understand weaving patterns. The use of origin‐destination information in the VISSIM model improved its portrayal of observed traffic conditions (overcapacity and heavy congestion). This study concluded that the addition of a single lane on freeway segment would not necessarily increase capacity on the expressway. Bottlenecks outside the study area and weaving patterns limit any potential capacity gains coming from an additional traffic lane. The objective of this study was to improve the fluidity of traffic, without necessarily increasing the number of vehicles reaching the next bottleneck. A complete overhaul of this freeway segment was proposed that would respect roadway hierarchy and better serve prevailing traffic patterns. 
L’autoroute Métropolitaine à Montréal ayant été conçue pour des débits passés beaucoup plus faibles qu’à l’heure actuelle, doit maintenant être modernisée afin de répondre aux demandes actuelle et future, notamment sur le tronçon compris entre l’échangeur Côte‐de‐Liesse et l’échangeur des Laurentides. En effet, la reconstruction nécessaire de diverses structures fournit au MTQ l’occasion de réfléchir aux améliorations à apporter à cette portion du réseau supérieur. Le tronçon de l’autoroute métropolitaine situé entre l’échangeur Décarie et l’échangeur des Laurentides présente la particularité de combiner la demande en déplacements de deux autoroutes, soit l’A‐15 et l’A‐40, où des flots de circulation considérables dans l’axe nord‐sud et est‐ouest s’entrecroisent, affectant ainsi la fluidité de la circulation et créant une problématique de sécurité. Les impacts positifs potentiels d’un réaménagement sont considérables lorsque l’on considère que ce tronçon de l’autoroute métropolitaine est le plus achalandé au Québec. Les débits sont considérables aux heures de pointe mais aussi en dehors de ces plages horaires, ce qui représente un enjeu majeur. En raison de la géométrie complexe et des multiples interactions avec le réseau local, le logiciel de modélisation de la circulation VISSIM a été utilisé. Recréer les conditions de circulation existantes sur le réseau à l’étude dans ce modèle est un défi majeur de calibrage dû à la congestion endémique et à la sursaturation que présente ce réseau. C’est pourquoi les enquêtes origine‐destination réalisées dans le secteur d’étude ont été utilisées afin de pousser l’analyse plus loin que la simple étude des débits en considérant également les patrons de déplacements et les entrecroisements qui en résultent. En utilisant ces données pour le modèle de simulation, on obtient une représentation plus près des observations faites sur le réseau dans des conditions de surcapacité.   L’étude a conclu que le simple ajout de voie de circulation n’augmente pas automatiquement la capacité puisque le tronçon d’étude est circonscrit et que d’autres contraintes à l’extérieur du tronçon limitent les gains potentiels. L’objectif des solutions étudiées est donc d’améliorer la fluidité du tronçon sans pour autant amener plus de véhicules au prochain point de congestion. Ainsi, une refonte complète du réseau a été proposée afin de respecter la hiérarchisation et les principaux patrons de déplacements.

Conference Paper Details

Session title:
SUCCESS STORIES IN URBAN TRANSPORTATION PLANNING PRACTICES / SUCCÈS EN PLANIFICATION DES TRANSPORTS URBAINS
Author(s):
Nicolas Bissuel‐Roy
Topics:
Transportation planning
Year:
2011